Ahad, 1 Ogos 2010

Shebbie: Masa untuk berubah

HUJUNG minggu ini membawa persoalan pemilihan individu untuk mengisi pelbagai jawatan dalam pentadbiran bola sepak di negara kita. Sekali lagi tumpuan menjurus kepada pencalonan dengan beberapa individu mendapat publisiti meluas.
Sekurang kurangnya, matlamat tercapai juga seakan-akan menjadi ‘Raja Sehari ‘tetapi apa yang penting adalah polisi tertentu dan bagaimana untuk mencapai perubahan.

Adakah kita akan ‘membuka sempadan’ kepada pemain dari negara Asean? Pemain dari negara Asean ini tidak dianggap ‘pemain asing’. Ini harus diberi tumpuan kerana pemasaran Liga Super bermula dengan sokongan negara jiran. Tambah pula tiada syarat jumlah pemain yang boleh diturunkan ke padang.

Adakah kita seharusnya menjemput kembali pasukan dari Brunei, kelab atau pasukan kebangsaan? Sudahkah tiba masanya untuk mengubah sistem liga bertingkat kepada hanya satu pertandingan liga dengan 20 pasukan? Sudahkah kita menyedari pertukaran waktu perlawanan sudah kritikal untuk mengelak daripada bersaing dengan liga terkemuka dunia? Bilakah kita akan menyedari ‘penajaan’ adalah bermusim tetapi keahlian akan kekal selamanya? Keahlian yang dimaksudkan ini bukan keahlian kelab penyokong tetapi keahlian persatuan daerah atau persatuan negeri di mana ahli diberi insentif seperti diskaun barangan jualan ‘strategic partner’? Dan beralih ke pentadbiran bola sepak negeri pula, Johor sah menempah tiket ke Liga Perdana musim depan. Pasukan Johor FA kembali ke tempat asal selepas satu musim di Liga Super kerana sikap bodoh sombong. Kertas kerja sudah dibentang, arah sudah ditetapkan dan jalan sudah dibina tetapi kalau dipilih atau dilantik yang ‘blur sotong’ maka inilah akibatnya.

Sekiranya pentadbiran lama mengambil masa hampir 10 tahun untuk membawa bencana kepada bola sepak di negeri Johor maka pentadbiran baru pula mengambil masa lapan bulan.

Pentadbiran baru pula akan kekal dengan alasan mereka ini baru dilantik dan memerlukan lebih masa maka ‘merry go round’ ini akan berterusan dan bola sepak makin mundur.

Akhir kata, apa yang perlu adalah lebih kesedaran diri supaya individu-individu yang dilantik atau ingin dilantik sedar bahawa mereka ini tetap akan gagal di arena sukan kerana kurang ‘sporting nous’

0 ulasan:

Catat Ulasan